“Asta este o responsabilitate de-ale noastre.”, spune criticul de teatru Marina Constantinescu in timp ce arata spre sculptura portretului lui Toma Caragiu. De fapt, se refera la festival ca un tot. Festival al carui prima editie a inceput in foyerul Casei de Cultura a Sindicatelor.
Si unde altundeva sa fie o asemenea manifestare daca nu in Ploiestiul lui Caragiu si de cine sa fie facuta daca nu de teatrul care joaca cu mandrie sub numele lui?
Cinci zile de eruptie teatrala, cinci zile de evadari monumentale dintr-o realitate stramba – totul pentru si cu teribilul teatral care se numeste Toma Caragiu.
Miercuri: Iures emotional – Marcel Iures striga Absolut!
Orele 18, a doua miercuri din noiembrie, 2011. Casa de Cultura a Sindicatelor din Ploiesti. Timpul si locul celebrarii monumentului Toma Caragiu, la propriu si figurat. Pentru ca holul, aranjat si misunand de oameni, e pironit in sculptura portretului actorului.
Deschiderea festivalului le apartine directorului Lucian Sabados si Marinei Constantinescu; premergator acestora, un grup de elevi ai liceului de arta din oras a (in)cantat in fata oamenilor.
Fara sa exceleze, fara sa starneasca emotionalul – discursurile celor doi s-au incadrat in decent si corect-politic.
Pasez aceste momente pentru a ajunge la Absolut!. Nu metafora, ci One-man show-ul impecabil al lui Marcel Iures (Teatrul ACT).
In regia lui Alexandru Dabija, piesa Absolut! dupa Ivan Turbinca a fascinat prin daruire si stapanire de sine. Iar prezentarea a “apasat” greu asupra atmosferei, show-ul tinandu-se integral pe scena salii, actor si spectatori la intindere de o mana departare.
Impresionanta cascada de personaje si ipostaze l-a transpus pe Marcel Iures intr-o clara simbioza cu cei prezenti.
Iar asta s-a auzit clar in aplauzele de final, minute in care actorul n-a facut altceva decat sa intre si sa iasa de dupa cortina, in sunetul palmelor multumitoare, potolite cu greu.
De la 21:30, la Teatrul Toma Caragiu, Teatrul National Radu Stanca – Sibiu a jucat Electra dupa Sofocle si Euripide, in regia lui Mihai Maniutiu.
Joi: Impunatoarea comedie ruseasca – Horatiu Malaele e Revizorul
Cea de-a doua seara s-a raportat la doua piese: Inima de caine dupa Mihail Bulgakov, in regia lui Yuriy Kordonskiy (Teatrul National Bucuresti), cu Victor Rebengiug, Mircea Rusu si Revizorul de N.V. Gogol, in regia lui Horatiu Malaele.
Jucat de Teatrul de Comedie Bucuresti, Revizorul e teroarea rosie sovietica strapunsa de un umor negru. In rolul principal – Horatiu Malaele alterneaza cu satira si sobrietatea in cel mai natural mod posibil.
Intr-o sala a teatrului Toma Caragiu arhiplina, povestea ruseasca si interpretarea romaneasca au sigilat mintile oamenilor pentru aproape doua ore, iar finalul a stors si ultima putere din bratele si palmele spectatorilor.
Vineri: Teatrul Odeon a adus Gaitele la Ploiesti
Scena Casei de Cultura a Sindicatelor a “scartait” sub trepidatiile comediei lui Alexandru Kiritescu.
Fascinanta lume boiereasca romaneasca s-a exteriorizat complet in fata publicului ploiestean, intr-o prestatie excelenta a Teatrului Odeon din Bucuresti.
In cele doua ore si jumatate de “scena”, Gaitele au insemnat o cascada de umor in regia lui Alexandru Dabija.
“Jucam Gaitele de zece ani”, ne-a spus actorul Marius Stanescu, intepretul lui Mircea Aldea in piesa.
Cat despre public, Mariu Stanescu a marturisit ca “a fost bun, dar nu cel mai bun; Bucurestiul a dat cel mai bun public.”
Iar Festivalul de Teatru Toma Caragiu este “o idée foarte buna si sper sa continuie. Sa dea Dumnezeu sa se faca anual. Organizarea a fost foarte buna. Plus ca, la Ploiesti, oamenii sunt intotdeauna deschisi si daruitori pentru teatru.”, a completat actorul.
Marius Stanescu are o legatura speciala cu Teatrul Toma Caragiu din Ploiesti, la care a jucat in 2007 rolul lui Don Juan in piesa Don Juan de Moliere, in regia lui Lazslo Bocsardi.
“Noi, Odeonul, ne-am simtit foarte bine la Ploiesti. Cand vin la Ploiesti am un pic de nostalgie pentru ca am jucat Don Juan cu teatrul Toma Caragiu si a iesit bine.”, s-a mai destainuit actorul.
Intr-un noiembrie rece, Festivalul de Teatru Toma Caragiu – Ploiesti a imprastiat caldura in publicul spectator. Mai sus sunt doar trei dintre actorii care au facut un efort spectaculos pentru un rezultat asemenea.
Rezultat pentru care feedback-ul ploiestenilor a fost demn de lauda, cu sali arhipline si adevarate sesiuni de aplauze.
Totul, de la actori excelenti, printr-un public educat, pentru un actor-emblema.