Un indemn frecvent auzit in scoala este cel catre “maturizare”. Copii care nu asculta de profesori si parinti si nu isi “fac lectiile”, nu ajung nicaieri. Cei care viseaza si sunt indreptati spre creatie, sunt adesea desconsiderati si demotivati – pentru ca asta nu se incadreaza in tiparele cu care a fost obisnuita lumea. Astfel, cei care trec de aceste cenzuri sunt foarte putini. Spusa pe romaneste si fara ocolisuri, sistemul educational classic, adica scoala la care ne trimitem in mod obisnuit copii, ii alieneaza pe acestia, uneori pana la uciderea abilitatii de a crea.
Unii au vazut lucrurile diferit.
Mi se intampla sa ma gandesc des la legendarul Henry Ford, care desi avea doar 3 clase, este astazi considerat genial. In timp ce contemporanii sai se gandeau in continuare “cum sa construiasca masini”, el a avut puterea de previziune si s-a intrebat “cum s-ar putea construi masini in serie”. Atunci cand le-a cerut celor care lucrau pentru el constructia motorul cu 8 cilindrii, acestia i-au raspuns timp de 3 ani ca acest lucru nu este posibil, iar la asta el le raspundea constant cu “Il vreau si il voi avea”.
Pe de alta parte, gandul ne poate duce la Mihai Eminescu, marele nostru poet national, raspunzator pentru limba romana moderna, era corigent in permanenta la materiile esentiale, considerat retardat de catre profesori. Si totusi, generatii intregi au studiat in scoala Luceafarul, criticii inca il comenteaza si dezbat intelesurile ascunse ale versurilor sale.
“Ai voie” sa vezi lucrurile diferit.
La fel ca cei doi oameni prezentati mai sus, mai exista alte cateva sute. Astfel, desi sunt voci care spun ca Romania este o tara din lumea a treia, iar romanii sunt considerati afara doar hoti si nedemni de incredere, dintre ai nostri, ii avem pe Henri Coanda, Constantin Brancusi, Mircea Eliade, George Enescu si multi altii. Din sfera internationala, am putea mentiona cativa: Alexander Graham Bell (om de stiinta, a inventat telefonul), Albert Einstein (fizician, autorul “teoriei relativitatii”), Thomas A. Edison (inventator si om de afaceri, a creat becul), Herbert von Karajan (dirijor, cunoscut pentru maniera sa unica de a interpreta mai ales Simfonia nr.5 – Beethoven), Anthony Robbins (antreprenor de succes, trainer si peak performance strategist, cunoscut mai ales pentru programul “Personal Power”), Napoleon Hill (autorul filosofiei succesului – “De la idee la bani”).
Si totusi… exista si altfel de scoli.
Acum aproape 100 de ani, Rudolf Steiner, initiatorul stiintei antroposofice, punea bazele unui sistem educational complet revolutionar – Waldorf. Acesta se baza pe capacitatea creatoare innascuta a omului, care la copil se manifesta fara nici un fel de cenzuri.
Astfel, in Scoala Waldorf, copilul nu este centrat exclusiv pe stiinte exacte, pe “invatarea” lectiilor ca papagalul, asa cum nu este motivat prin note. Copilul este incurajat sa isi fructifice la maximum capacitatea creatoare – sa picteze, sa scrie, sa cante si chiar sa compuna muzica.
Pedagogii Waldorf din 1990 mentionau chiar ca nu este recomandabil sa predai matematica sau informatica unui copil sub 15 ani, si cu atat mai putin sa il lasi sa invete sa opereze pe un calculator. Conform studiilor lor, calculatorul, fundamentat pe sistemul logic 0 si 1, distruge posibilitatiile native ale copilului. Aiurea, nu? Cand astazi copii de la 5 – 6 ani in sus au macar un calculator in casa, daca nu chiar un Playstation. Si toate astea, in mod evident, in contradictie cu sistemul classic de invatamant.
“Stai cu lupii in padure si vei ajunge sa urli ca lupul.”
Pentru cei care se intreaba care ar fi cea mai buna cale de a implini obiectivele personale, de a fi de succes, sau, mai pe scurt, de a reusi in viata, avem citatul de mai sus.