Despre un targ urban de carte

 

BookLand este targ despre care fiecare cetatean pasionat de cultura si lectura a auzit. Fie ca stim informatii clasice sau prea formale sau fie ca ne documentam amanuntit, BookLand ramane un eveniment ce atrage priviri, curiosi si oameni dornici sa afle mai multe.

 

 

National Magazin: Cum si cand a luat nastere Caravana BookLand?

Sorin Lucaci: BookLand a luat nastere in anul 2011, ca o alternativa viabila la targurile de carte existente deja pe piata romaneasca, iar in 2012 se pozitioneaza drept cel mai de anvergura proiect de acest gen, atat din punctul de vedere al acoperirii geografice, cat si al duratei. Suntem prezenti anul acesta in 39 orase – am pornit la drum pe 6 Martie si ne oprim abia pe 24 Decembrie 2012 – iar in fiecare oras poposim cate 6 zile, cu mici exceptii, in Bucuresti si Constanta am stat doua saptamani.

Este un concept unic in Romania: targ urban de carte, organizat in centrele comerciale din marile orase.

Coborand cartea din turnul de fildes, motto-ul dupa care se ghideaza este: „BookLand vine acolo unde oamenii sunt deja. Nu-i cheama, ci ii urmeaza!”

Ce reprezinta in esenta acest targ de carte?

 S.L.: BookLand este un targ inedit, atipic, neconventional, un targ pe care, vreau sa cred, si l-au dorit multi romani. Este o caravana care strabate 39 de orase ale tarii, timp de 42 de saptamani si care suplineste atat absenta celorlalte targuri de profil, cat si  lipsa fizica a librariilor din tara, multe desfiintate sau intrate in insolventa in ultimii ani, atat din cauza crizei, cat si din cauza scaderii apetitului romanilor pentru lectura. Din acest motiv am creat si o librarie online (www.book-land.ro) care sa ramana conectata in permanenta la nevoia iubitorilor de carte, din fiecare oras al tarii. Cititorii isi pot comanda titlurile dorite si prin intermediul acestei librarii virtuale.

 

Este al doilea an de caravana, de periplu prin toata tara. Ce aduce inedit si atractiv acest targ in comparatie cu celelalte (Gaudeamus, Bookfest etc.), dar si in raport cu librariile? Care ii sunt obiectivele principale?

 

S.L.: In plus fata de celelalte targuri aducem tocmai aceasta noutate, faptul ca incercam sa acoperim o mare suprafata din teritoriul tarii, sa-i urmam pe toti iubitorii de carte, oriunde s-ar afla. Traseul generos al Caravanei si evenimentele organizate in cadrul targului, zic eu, fac diferenta. Caravana BookLand organizeaza in fiecare oras unde poposeste, multe evenimente artistice si culturale: lecturi publice cu scriitori locali, expozitii de pictura si sculptura, momente artistice realizate de copiii de la Scolile Populare de arta, de la Palatul Copiilor, de elevi de la liceele de arta, tineri actori de la teatrele de papusi, etc. Iar in raport cu librariile existente, incercam prin calitatea si diversitatea titlurilor prezentate sa facem aceasta diferenta.

Pe parcursul Caravanei BookLand prin tara, am avut ocazia de a cunoaste oameni minunati, dornici sa ne ajute in demersul nostru cultural de mediatizare si promovare a cartii. Poeti, prozatori, critici literari, pictori, presedinti de filiale ale Uniunii Scriitorilor sau Artistilor Plastici din Romania.

 

Cum vi se pare piata de carte din Romania? Cum se descurca editurile in aceste vremuri de restriste?

S.L: Piata de carte din Romania este insuficient structurata si valorificata. Este o piata cu potential, in continua miscare, editurile fac eforturi disperate pentru a-si conserva resursele si portofoliul de titluri, pentru a trece cu bine peste aceasta perioada foarte dificila din punct de vedere financiar. Din pacate industria cartii din Romania nu este la fel de profitabila ca cea din tarile dezvoltate: Germania, Franta, Anglia. Un roman aloca, in medie, doar 5 euro pe an pentru achizitionarea cartilor. Printre tarile din UE suntem pe ultimele locuri in ceea ce priveste consumul de carte si sistemul de educatie in general. Iar criza financiara a atins fara doar si poate si domeniul cartii. Putem spune cu siguranta ca piata de carte din Romania este in declin, si asta se reflecta si in activitatea targurilor de profil.

 

In ce orase ati avut cele mai bune vanzari, cel mai mare succes?

S.L.: Cel mai mare succes, de departe, l-a reprezentat Brasovul. Intr-adevar este un oras turistic si asta s-a vazut in numarul foarte mare de vizitatori care au strabatut Piata Sfatului. Dupa Brasov, as putea sa mentionez intr-un fel de top, Timisoara, Bucuresti, Cluj, Constanta.

 

Consider extrem de binevenite evenimentele adiacente targului de carte: dezbateri culturale, lecturi publice, spectacole s.a.m.d.Cam cate actiuni de acest fel au loc intr-o stagiune?

S.L.: Nu am reusit sa le numaram, mai ales ca nu am inchis stagiunea 2012, dar cred ca de ordinul sutelor.

 

Ce asteptari aveti de la publicul cititor din Ramnicu Sarat?

S.L.: Ne aflam pentru prima data la Ramnicu Sarat, si cum se spune in fotbal, „speram sa facem o figura frumoasa”, sa satisfacem dorinta de lectura a ramnicenilor, speram sa nu-i dezamagim. Venim cu peste 9000 de titluri de la peste 70 de edituri, deci o oferta consistenta de carte, muzica, film si jocuri. Ii asteptam pe booklanderii ramniceni la Victoria Shopping Center, de marti, 18 septembrie, pana duminica, 23 septembrie, cu promotii, concursuri si multe alte surprize.

 

Written by