Principiul lupei in management

 

 

Cred ca știți cum funcționeaza o lupa. O ții la distanțe variate de obiectul la care te uiți și observi cum obiectul respectiv se marește. Este un principiu optic simplu, pe baza caruia funcționeaza lupa, telescopul sau alte astfel de aparate: colecteaza lumina, o concentreaza intr-un punct (focar) și produce o imagine marita. Ideea de baza este ca te poți folosi de astfel de lentile pentru a mari obiectele pe care le privești.

Acest principiu optic nu se aplica doar in termeni de marire a obiectelor observate, il putem aplica și in activitatea unei organizații sau in viața de zi cu zi.

Lumina inseamna energie. Poți pune lumina și vedea mai bine un anume obiect sau situație sau ii poți acorda atenție și vedea mai clar ceea ce s-a intamplat. Poți pune lumina și atenție pe un proces, o echipa sau un produs.  Rezultatele vin daca ai acordat atenție acelor zone care sunt importante pentru tine sau pentru organizație. Acolo unde iți vei concentra atenția, acest lucru se va dezvolta.

  • Care sunt aspectele carora li se acorda cea mai mare atenție in organizația dumneavoastra?
  • Ce anume se dezvolta cel mai mult in acest moment?
  • Ce anume se discuta delatiat in organizație?

Inceputul unui nou an este un moment oportun sa reflectezi la zona pe care te vei concentra anul acesta. Provocarea mea este sa reflectați și sa va concentrați atenția acolo unde este important pentru voi sau pentru afacerea in care sunteți implicate. Daca unei lucru I se acorda atenție, acesta se dezvolta.

Cateva intrebari pentru a va da seama ce este important in organizația dumneavoastra sau care ar fi potențialele zone in care va puteti concentra atenția, pentru a crește și a genera rezultatele dorite:

–          Ce trebuie sa faca oamenii ca sa aiba succes in organizația voastra?

–          Ce se intampla cu angajații care au succes?

–          Ce se intampla cu angajații care au performanțe slabe sau mediocre?

–          Ce calitați sau comportamente beneficiaza de cea mai mare apreciere? (de exemplu: prezența la program, calitatea, creativitatea, competența, experiența, tinerețea, supunerea, aerul de om ocupat, inițiativa, indrazneala de a risca, spiritul de colaborare, nivelul de educație, diplomele, disponibilitatea de a lucra peste program, punctualitatea) Servesc aceste comportamente obiectivelor organizației?

–          Ce gesturi se fac și ce cuvinte se rostesc cand oamenii vin prima oara sa lucreze in organizație sa cand o parasesc, cand incep sau cand iși termina programul zilnic, cand sunt promovați sau cand sunt concediați?

–          Ce texte sunt scrise pe felicitarile pe care le primesc angajații? (de exemlu: cand au reușite majore, sunt promovați, ies la pensie…)

–          Cum sunt tratați angajații care ies in evidența, de exemplu pentru ca sunt mai energici, mai grijulii, mai prietenosi, mai politicoși sau mai rigizi decat alții?

–          Ce dezvaluie raspunsurile voastre despre organizația in care lucrați? In ce masura sunt ele valabile și pentru ceilalți din organizație?

Rodica Obancea este Coaching Partner HART Consulting si are o competenta de coaching certificata de International Coach Federation. Competenta si energia le investeste in directia excelentei si a performantei. Lucreaza in proiecte organizationale, antrenand manageri, antreprenori si echipe pentru a fi performanti.

  

Written by