Micile afaceri care infloresc peste noapte demonstreaza ca lucrurile facute din pasiune pot supravietui intr-o economie fluctuanta. Tineri idealisti care isi asuma riscuri azi devin antreprenorii de maine, oameni care isi consolideaza propria independenta pe piata muncii. Una dintre aceste persoane este Adina Filculescu, o studenta doctorand pasionata de business si de arta aranjamentelor florale, care propune sa ne traim viata „EnRose”.
Relaxata, cu zambetul pe buze si foarte entuziasmata, Adina este dispusa sa vorbeasca cu tine oricand si oricat despre traseul profesional, hobby-ul ei transformat intr-o mica afacere de succes. La doar 25 de ani, ea este propria ei sefa, studenta in primul an la doctorat (pe tema antreprenoriatului feminin la nivel european si contributiile pe care le are asupra societatii romanesti), dornica de cunoastere si participant entuziast la conferintele de leadership si cursuri de dezvoltare personala. „Acolo am prins gustul de modele inspirationale, ma incarcam din energia lor si ma faceau sa vreau sa fac si eu ceva, sa le vorbesc si eu oamenilor despre succesul meu” imi spune Adina fara ezitare atunci cand o intreb de prima data cand s-a gandit serios la antreprenoriat.
Se pot realiza toate aceste lucruri fara un dram de noroc? „Intr-un fel mi-a suras norocul, dar eu consider ca norocul este atunci cand oportunitatea se intalneste cu munca asidua, atunci cand iti dai silinta sa iti iasa lucrurile bine” imi spune Adina, continuand cu o poveste despre castigarea finantarii afacerii in urma unui concurs de planuri si modele de business. Numeroasele cursuri de management si experienta acumulata in asociatia „Femei in Afaceri” si-au pus amprenta asupra afacerii pe care o detine, ajutand-o cu eficientizarea costurilor, modalitatile de promovare si oportunitatile de afaceri.
EnRose a pornit ca o afacere de design floral, bazat pe aranjamente de flori uscate, in urma cu aproape sase ani. Adina a inceput sa lucreze ca intern, atunci cand facultatea ii permitea, dar nu a vazut asta ca un scop in viata. Cand criza economica ameninta sa mature micile afaceri, iar sefa Adinei (actuala colaboratoare) a vrut sa inchida firma, aceasta s-a opus si a avut ocazia sa se ocupe doar ea de aranjamente florale. Cu o investitie initiala semnificativa, Adina a reusit, dupa un an de la implicarea totala in afacere, sa treaca firma pe numele ei. Astfel i-a devenit clar care era drumul pe care il va parcurge in continuare.
Pasionata de tot ceea ce este frumos si creativ, tanara antreprenoare a reusit sa insufle aceste valori si afacerii pe care o detine, bazandu-se tot mai mult pe conceptul de design floral si dorinta de a transforma afacerea in ceva mai mult decat o florarie. Ea a diversificat gama de servicii, firma ocupandu-se acum si de organizari de evenimente, in special de organizarea nuntilor. Atunci cand are nevoie de mana de lucru, Adina colaboreaza cu studenti si florari cu experienta, achitandu-se cu succes de organizarea evenimentelor care se desfasoara in aceeasi perioada. Cum reuseste o antreprenoare tanara, aflata la inceput de drum, sa creeze o baza de clienti si sa isi faca vizibil brandul? Simplu, totul tine de networking. „Eu lucrez foarte mult pe recomandari. De obicei, clientii vad dinainte demonstratii de aranjamente florale si atunci cand le creez decoratiunile, au incredere in gusturile mele.” Bineinteles, faptul ca este o persoana extrem de sociabila, careia ii face placere sa cunoasca lume noua si sa mearga la multe conferinte reprezinta un mare plus pentru mica afacere. Fiind atat de activa in comunitatea femeilor de afaceri, ea chiar a fost intrebata de un PR daca ar fi dispusa sa isi schimbe numele brandului in „EnRose – by Adina Filculescu”. Propunerea i s-a parut magulitoare, dar ideea de personal branding nu se impaca momentan cu crearea unui nou brand, cel putin in viziunea tinerei antreprenoare.
Ceea ce impresioneaza la tanara antreprenoare este usurinta cu care jongleaza toate activitatile, academice sau profesionale, din viata sa. „Sincer, daca nu as face nimic, as innebuni.” spune Adina. „Nu m-as vedea lucrand la banca, desi eu am terminat o facultate de profil”, constienta de marele noroc de a nu fi subordonata nimanui.
Incepand cu 2009, portofoliul de clienti s-a marit, iar afacerea s-a extins. Daca inainte totul se baza pe aranjamente de flori uscate, Adina s-a axat mai mult pe conceptul creativ, pe decoratiuni si accesorii, toate facute cu flori naturale. Pentru ca are doar un showroom mic in Bucuresti, ea nu isi permite sa tina florile naturale tot timpul, ca florariile, in sistemul day-by-day, si onoreaza comenzile personalizate. Ambitioasa si cu o dorinta de imbunatatire continua, Adina se vede peste 5 ani ca fiind ca unul dintre cei mai solicitati tineri designeri florali din Romania, cu o afacere prospera, care in timp se va fi autofinantata si va avea minim cinci angajati permanenti. Daca traseul parcurs pana acum este o marturie, viitorul este cu siguranta „en rose”.