Oricine se aventureaza pe traseul rutier Transfagarasan va ramane impresionat de „drumul cu nori” care leaga regiunea Muntenia cu Transilvania, dezvaluind calatorului peisaje spectaculoase, prin imbinarea naturii cu priceperea omenesca.
Transfagarasanul face parte din Drumul National 7C, construit peste Muntii Fagaras, cel mai inaltl ant muntos din Romania, de unde si provenienta numelui prin alturarea prefixului „trans” la numele Fagaras. Drumul atinge valoarea altitudinala maxima de 2042 metri in apropierea tunelului de langa Balea Lac, ceea ce il face al doilea drum rutier din Romania ca inaltime, dupa Soseaua Transalpina, DN67C, cu o altitudine de 2145, din Muntii Parang.
Istoric
Traseul rutier Transfagarasan a fost construit in timpul lui Nicolae Ceausescu, intre anii 1970-1974, din dorinta acestuia de a construi un drum strategic care sa strabata Muntii Fagarasului. Drumul inaugurat la 20 septembrie 1974, s-a construit cu eforturi mari atat de ordin material, cat si cu multe pierderi de vieti omenesti. Oficial au fost inregistrate 40 de decese ale soldatilor si muncitorilor care lucrau la acest drum, insa cei care au lucrat acolo si au supravietuit vorbesc de un numar mult mai mare de decese, ajungand la cateva sute. Totodata se spune ca minerii care se ocupau cu montarea explozibilului pentru construirea tunelului se tineau unii de altii, in jur de 20-30 de persoane, pentru a nu fi aruncati de suflul exploziei in prapastie.
In cifre, drumul cu 2 benzi care masoara aproximativ 91 kilometri, trece peste 830 de podete, 27 de viaducte, are cel mai lung tunel rutier din Romania de 887 metri, iar pentru constructia lui au fost dinamitate milioane de tone de roca pentru care s-au folosit 6520 tone de explozibil. Constructia tunelului este una speciala, neavand o aerisire facuta, aerisirea se face natural prin curentii extrem de puternici care strabat tunelul.
In anul 2009 echipa Top Gear a venit in Romania pentru a filma un episod din emisune pe Transfagarasan, testand pe acest traseu recunoscut pentru diferentele de nivel si asimetriile accentuate, trei masini: Ferrari, Lamborghini si Aston Martin, fiind totodata si o buna oportunitate de branding de tara.
Traseu
Traseul rutier Transfagarasan incepe in comuna Bascov din Judetul Arges in directia orasului Curtea de Arges si se termina la intersectia cu Drumul National 1, intre Sibiu si Brasov, in apropierea comunei Curtisoara.
Primul segment al traseului trece pe langa hidrocentrala de la Vidraru, construita in subteran in masivul Cetatuia, apoi se continua pe langa Cetatea Poenari, urcand pe serpentine si viaducte catre Barajul Vidraru, la o altitudine de 307 metri. Drumul se continua pe serpentine trecand de Cascada Capra, prin Tunelul Balea ce face legatura cu partea de Nord a traseului, unde va trece prin rezervatia Golul Alpin si Lacul Balea, urmand o coborare destul de abrupta pe langa Cascada Balea.
Ce nu trebuie ratat pe Transfagarasn
Obiectivele turistice care trebuie bifate atunci cand parcurgeti Transfagarasanul sunt Lacul si Barajul Vidraru, cel din urma fiind considerat unul dintre cele mai mari din Europa, Lacul glaciar Balea, Cascada Balea si Cetatea Poenari legata de numele lui Vlad Tepes.
Lacul glaciar Balea s-a format intr-un circ glaciar si are o lungime de 360 metri, o latime de 240 metri si o adancime de 11 metri, fiind situat la o altitudine de 2034 metri. Din anul 1932 intreaga suprafata a lacului dar si 18 hectare din imprejurimea sa au fost declarate rezervatie stiintifica. Pe intreaga perioada a anului se pot practica sporturi pe suprafata lacului, iarna, cand apa ingheata se poate practica patinajul sau hokey-ul, iar vara se poate practica canotajul.
Cascada Balea este una dintre cele mai frumoase cascade in trepte din Romania, situata la o altitudine de 1234 metri, iar caderea apei se face de la o inaltime de 68 metri. Pe timpul iernii se poate cobori de la cascada pe schiuri. In apropierea cascadei exista o poteca care poate fi parcursa in aproximativ 45 de minute si care duce la poalele cascadei. De aici se poate urca la Balea Lac cu ajutorul telecabinei.
Cetatea Poenari a fost construita initial de Negru Voda, iar ulterior renovata de Vlad Tepes cu scopul de a sta in calea invadatorilor otomani. Are o forma alungita cu 5 turnuri, dintre care 4 sunt rotunde si unul prismatic, iar zidurile au o grosime de circa 2-3 metri. Cetatea este mentionata documentar inca din anul 1453. Pozitionarea pe varf de munte ofera un punct de belvedere asupra Barajului Vidraru si a Muntilor Fagarasi. Pentru a vizita cetatea se urca prin padure un drum de peste 1400 de trepte, iar in viitor exista un proiect prin care turistii vor putea urca cu ajutorul unei telecabine. Cetatea Poenari a fost sursa de inspiratie pentru romanul lui Jules Verne „Castelul din Carpati”.
Barjul Vidraru a fost construit intre anii 1961 si 1966 si a fost clasat pe locul 5 ca marime in Europa si pe locul 9 in lume.
Lacul Vidraru este un lac de acumulare, cu o lungime de 10,3 kilometri si o latime de 2,1 kilometri, avand 465 milioane metri cub de apa, cu o adancime de 155 metri. Centrala electrica este amplasata in subteran, in masivul Cetatuia, la o adancime de 104 metri si care asigura o productie de energie anuala de 400 Gwh.
Statuia lui Prometeu situata in partea de Sud a traseului, pe Muntii Pleasa, infatisandu-l de Prometeu cu fulgerul in mana, simbolul electricitatii, a fost realizata de sculptorul Constantin Popovici.
Hotelul de gheata construit in anul 2006 in apropierea Lacului Balea, este primul hotel construit exclusiv din gheata din Sud Estul Europei. Este un obiectiv turistic inedit prin faptul ca el se reconstruieste in fiecare an, oferind turistilor experienta unica de a sta intr-o camera construita numai din gheata. Hotelul dispune de 10 camere duble si 3 igluri, al caror design se schimba in fiecare an. Pe langa hotel se mai construiesc, o biserica din gheata si un patinoar ce atrag anual din ce in ce mai multi turisti.
Lacul Capra, lac glaciar, se afla pe versantul sudic al Muntilor Fagarasi, la o altitudine de 2230 metri, avand circa 11 metri adancime. Pe malul sau sudic exista un platou unde turistii pot campa si care este totodata un punct de belvedere asupra Varfului Buda si Museteica. Tot aici se afla amplasat si munumentul alpinistilor decedati in anul 1963 in urma unei avalanse. De aici se poate ajunge la Balea Lac urcand Varful Vantaoare lui Buteanu si apoi coborand caldera Vaiuga.
Posibilitati de cazare
Pe traseul Transfagarasan exista locuri special amenajate pentru camping, pensiuni si cabane, dar care necesita o rezervare facuta din timp, fiind foarte aglomerate pe tot parcursul anului. Cele mai cunoscute unitati de cazare sunt: Cabana Valea cu Pesti, situata pe malul estic al Lacului Vidraru care dispune de 145 de locuri de cazare; Cabana Cumpana, situata pe malul vestic al Lacului Vidraru si care dispune de 80 de locuri de cazare, restaurant, teren de sport si piscina; Pensiunea Dracula, situata la 6 kilometri de Barajul Vidraru si la 1 kilometru de Cetatea Poenari, dispunand de 20 de camere, terasa, restaurant si bar; Cabana Cascada situata la o altitudine de 1234 metri si care dispune de 80 de locuri de cazare; Cabana Balea Lac, cea mai cunoscuta unitate de cazare din regiune, situata la o altitudine de 2034 metri, oferind numeroase posibilitati de agrement turistilor si Vila Paltinul situata pe malul lacului Balea la o altitudine de 2044 metri.
Ce trebuie sa stii inainte sa pleci pe Transfagarasan
Traseul rutier Transfagarasan este inchis circulatiei pe timpul iernii de la 1 noiembrie pana la data de 30 iunie, fiind deschis doar pe timpul verii in perioada iulie- octombrie. Pe timpul iernii cand drumul este inzapezit, accesul catre Lacul Balea se face cu telecabina luata de la Cabana „Balea Cascada” situata in apropierea Cascadei Balea. Este permis in timpul iernii accesul rutier pana la Cabana Capra, pe versantul sudic, iar pe versantul nordic, accesul rutier se face pana la Cascada Balea. Limita de viteza impusa este de 40 km/h.