Vesti nu tocmai bune pentru cei care nu au obtinut permisul de conducere: unul dintre proiectele cu sanse mari de a fi aprobate vizeaza implementarea unui sistem de supraveghere video dubla, cu ajutorul caruia sa fie inlaturate toate suspiciunile fata de examinatorii auto. Proiectul de lege vizeaza modificarea OUG 195/2002, mai precis completarea respectivei ordonante, astfel incat orice suspiciune privind buna credinta/onestitatea examinatorilor sa poata fi verificata printr-o dovada incontestabila.
Desi sistemul de supraveghere video dubla (care sa filmeze atat in interior, cat si in exterior) ar urma sa fie usor de instalat, costurile aferente pentru implementare si mentenanta ar urma sa fie destul de mari; prin urmare scolile de soferi ar fi nevoite sa creasca tarifele practicate pana la 200%, urmand ca suma aferenta scolarizarii in vederea obtinerii permisului de conducere pentru categoria B sa ajunga pana la 2000 de Ron sau chiar mai mult, in functie de tipul masinii dorite. Mai mult, toate inregistrarile video vor ramane in arhivele Serviciului Public Comunitar Regim Permise de conducere (SPCRPCIV) pentru o perioada de maxim 365 de zile, timp in care doar institutia anterior mentionata si Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) le vor putea accesa. Mai multe informatii despre acest sistem se vor putea obtine de indata ce proiectul de lege va fi aprobat, in eventualitatea in care modificarile la OUG 195/2002 vor fi acceptate.
Modificarea legii nu prevede si modificarea procesului de examinare teoretica, astfel ca sistemul va ramane acelasi: in cadrul examenului, persoanele examinate vor trebui sa raspunda la minim 22 dintr-un set de 26 de chestionare auto pentru a accede in etapa practica.
In medie, tariful actual aferent scolarizarii in vederea obtinerii permisului de conducere este de 900-1000 Ron, fara taxele de examen si fara taxele pentru vizita medicala si/sau examenul psihologic. Daca scolile ar fi nevoite sa creasca tariful de scolarizare pana la o medie de 1800-2000 Ron, atunci cu siguranta ca numarul persoanelor scolarizate va scadea in 2014. Corelata cu toate cresterile de taxe, impozite si comubstibil, exista riscul ca sumele sa fie pur si simplu prea mari pentru posibilitatile plata ale romanilor.
De altfel, multe dintre scolile de soferi s-au pronuntat vehement impotriva acestei modificari. Cum in ultimii ani au scazut drastic plangerile referitoare la onestitatea examinatorilor, introducerea unei astfel de masuri ar falimenta 8/10 scoli de soferi. Unul dintre motivele principale e si faptul ca mai toti cursantii cheltuie destul de mult pe lucruri complementare, dar utile in promovarea examenului auto: unii isi cumpara carti de chestionare auto, altele decat cele din manualul de legislatie, in timp ce altii isi achizitioneaza ore suplimentare de condus. Toate aceste lucruri extra cresc costurile aferente scolarizarii pana la ordinul zecilor de milioane. Vorbim asadar de sume care vor fi cu greu accesibile pentru cei cu salarii mici sau chiar medii, implicit de un potential numar cu mult mai mic de persoane care vor dori sa-si obtina permisul de conducere.